wpisz treść | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O servie |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wstęp Ten tutorial opisuje krok po kroku czynności jakie należy wykonać, aby uruchomic własny, dedykowany serwer CoD na Windows'ie. Proces ten ma 2 etapy:
UWAGA! Pamiętaj o tym, że serwer CoD potrzebuje łącza internetowego o odpowiednio dużej przepustowości w stosunku do ilości slotów (graczy mogących na nim grać). Nie próbujcie na Neostradzie stawiać serwera CoD dla 20 osób bo to się skończy tylko waszymi niepotrzebnie zszarganymi nerwami. Z własnych badań wiem, iż do płynnego grania bez lagów, na 1 osobe powinno przypadać około 10 kB/s łącza w OBIE strony. Co to znaczy? To znaczy, że np. na Neostradzie możemy postawic serwer co najwyżej na 3 osoby i modlić się, żeby nie lagował i pingi były na przyzwoitym poziomie. Dodatkowo, aby każdy mógł połączyc się z naszym serwerem potrzebujesz bezpośredniego połączenia z internetem (tzw. publiczne IP). Jeśli nie masz bezpośredniego połączenia z internetem (znajdujesz się w sieci w której wiele osób korzysta z jednego łącza) bedziesz musiał wykonać sam albo poprosić swojego administratora o przekierowanie na twój lokalny adres IP ruchu na portach 28960, 20500, 20510. W przeciwnym wypadku nikt spoza twojej lokalnej sieci nie będzie mógł połączyć się z twoim serwerem. Co to znaczy serwer dedykowany? Są 2 rodzaje serwerów gier. Jedne to tzw. "Serve & Play", a drugie to dedykowane. Serwer typu "Serve & Play" to taki, który został postawiony bezpośrednio z gry, poprzez ustawienie parametru "Dedykowany" na "Nie". Parametr ten ustawia się w opcjach trybu wieloosobowego. Serwer typu "Serve & Play" działa do momentu, gdy człowiek który go założył na nim gra. W momencie gdy przestanie na nim grać (rozłączy się) serwer ten zostaje wyłączony. Serwer dedykowany nie wymaga do funkcjonowania obecności administratora serwera w czasie gry. Taki serwer uruchamia się na naszym ekranie w postaci konsoli, w oknie której widzimy informacje o tym, co właśnie dzieje się na naszym serwerze. Serwer dedykowany możemy zatem postawić nawet na komputerze wyposażonym w bardzo starą kartę graficzną, która z pewnością nie pozwoliłaby nam uruchomić serwera typu "Serve & Play". Serwer dedykowany dla LAN/Internet Uruchamiając serwer dedykowany możemy zdecydować się czy ma to być serwer tylko dla naszych znajomych z sieci lokalnej czy też będą mogli go zobaczyć i wejść na niego ludzie z całego internetu. W jaki sposób uruchomić każdy z tych trybów przeczytasz pod koniec tego tutoriala w dziale "Skrót uruchamiający serwer". Konfiguracja serwera Serwer dedykowany konfiguruje się za pomocą specjalnego pliku konfiguracyjnego. W tym pliku zawartych jest szereg zmiennych, które określają nam między innymi jak będzie się nasz serwer nazywał, na ile osób będzie przeznaczony, z jakich map będzie korzystał itd. Rodzi się zatem pytanie "Jak zrobić taki plik skoro nie wiem jak się te wszystkie zmienne nazywają i co oznaczają?". Odpowiedź jest bardzo prosta. Otóż w internecie znajduje się mnóstwo generatorów plików konfiguracyjnych serwera CoD. Jeden z nich i jednocześnie najbardziej znany, możecie znaleźć pod tym adresem: http://www.noginn.tsohost.co.uk/codserver. W naszym tutorialu skorzystamy z tego generatora. Po wejściu na powyższy adres widzimy duży formularz a w nim mnóstwo pustych pól i mnóstwo mozliwych opcji do wyboru. Poniżej omówię ich znaczenie. Zatem idąc od góry mamy:
Gdy już uda nam się przebrnąć przez cały formularz klikamy na samym dole przycisk "Get your config". Naszym oczom ukaże się strona, na której znajduje sie pole tekstowe z zawartością pliku konfiguracyjnego naszego serwera. Zaznaczamy całą zawartośc tego pola i kopiujemy je do schowka (Ctrl+C). Następnie otwieramy notatnik i wklejamy całą zawartość schowka (Ctrl+V) po czym zapisujemy plik pod nazwą "moj_serwer.cfg" w katalogu "X:......./Call of Duty/Main" zaznaczajac typ zapisywanego pliku jako "Wszystkie pliki". Obsługa PunkBuster'a Jeżeli chcemy aby nasz serwer pracował z włączonym Punkbuster'em to na samym początku pliku konfiguracyjnego musimy ręcznie dopisać następujące 3 linijki: pb_sv_enablewait set sv_punkbuster "1" Skrót uruchamiający serwer. Aby uruchomic nasz serwer musimy utworzyć odpowiedni skrót do pliku CodMP.exe znajdującego się w katalogu głównym gry. Utwórzmy sobie taki skrót na pulpicie, po czym w jego właściwościach, w polu "Element docelowy" musimy dopisać nastepujący tekst: +set dedicated 2 +exec moj_serwer.cfg +map_rotate+set dedicated decyduje w pod co ma być dedykowany serwer. Jeśli ustawimy jego warość równą 1 ( +set dedicated 1) otrzymamy serwer dedykowany pod LAN, natomiast jeśli ustawimy jego wartość równą 2 ( +set dedicated 2) uruchomimy serwer dedykowany pod Internet. Cóż, pozostało nam juz tylko uruchomić nasz serwer klikajac 2 x lewym przyciskiem myszy na skrócie. Po kliknięciu powinna otworzyc się konsola a serwer powinien przetwarzać wszystkie informacje zawarte w pliku konfiguracyjnym. Jeśli wszystko posżło ok powinniśmy widzieć coś takiego: W przypadku wystapienia jakiegokolwiek błędu podczas uruchamiania serwera konsola wyświetla wszystkie niezbędne informacje potrzebne do zweryfikowania miejsca występowania błędu. Jak sprawdzić czy nasz serwer działa? Aby sprawdzić czy nasz serwer działa uruchamiamy CoD w trybie multiplayer, otwieramy konsolę ( wciskamy ~) i wpisujemy /connect 127.0.0.1. Jeśli się połączymy z naszym serwerem to znaczy, ze udało nam sie postawić własny, dedykowany serwer CoD. Parametr sv_maxrate- omówienie Parametr sv_maxrate dla łącza naszego serwera wylicza się ze wzoru: 1024*[Upload speed / ( ilośc klientów * 8 )] = sv_maxrate Dla przykładu obliczymy sv_maxrate dla neostrady w opcji 640/160, serwer dla 6 graczy 1024*[160/( 6 * 8 )] = 3413 Teraz tylko pozostaje dodać w pliku konfiguracyjnym serwera linijkę set sv_maxrate "3413" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||