wpisz treść
  
O servie
strona główna > O servie
Wstęp

 

Ten tutorial opisuje krok po kroku czynności jakie należy wykonać, aby uruchomic własny, dedykowany serwer CoD na Windows'ie. Proces ten ma 2 etapy:

 

  • Pierwszy z nich to stworzenie pliku konfiguracyjnego serwera.
  • Drugi to utworzenie odpowiedniego skrótu, uruchamiającego nasz serwer.
UWAGA!
Pamiętaj o tym, że serwer CoD potrzebuje łącza internetowego o odpowiednio dużej przepustowości w stosunku do ilości slotów (graczy mogących na nim grać). Nie próbujcie na Neostradzie stawiać serwera CoD dla 20 osób bo to się skończy tylko waszymi niepotrzebnie zszarganymi nerwami. Z własnych badań wiem, iż do płynnego grania bez lagów, na 1 osobe powinno przypadać około 10 kB/s łącza w OBIE strony. Co to znaczy? To znaczy, że np. na Neostradzie możemy postawic serwer co najwyżej na 3 osoby i modlić się, żeby nie lagował i pingi były na przyzwoitym poziomie.

 

Dodatkowo, aby każdy mógł połączyc się z naszym serwerem potrzebujesz bezpośredniego połączenia z internetem (tzw. publiczne IP). Jeśli nie masz bezpośredniego połączenia z internetem (znajdujesz się w sieci w której wiele osób korzysta z jednego łącza) bedziesz musiał wykonać sam albo poprosić swojego administratora o przekierowanie na twój lokalny adres IP ruchu na portach 28960, 20500, 20510. W przeciwnym wypadku nikt spoza twojej lokalnej sieci nie będzie mógł połączyć się z twoim serwerem.

 

Co to znaczy serwer dedykowany?

 

2 rodzaje serwerów gier. Jedne to tzw. "Serve & Play", a drugie to dedykowane. Serwer typu "Serve & Play" to taki, który został postawiony bezpośrednio z gry, poprzez ustawienie parametru "Dedykowany" na "Nie". Parametr ten ustawia się w opcjach trybu wieloosobowego. Serwer typu "Serve & Play" działa do momentu, gdy człowiek który go założył na nim gra. W momencie gdy przestanie na nim grać (rozłączy się) serwer ten zostaje wyłączony. Serwer dedykowany nie wymaga do funkcjonowania obecności administratora serwera w czasie gry. Taki serwer uruchamia się na naszym ekranie w postaci konsoli, w oknie której widzimy informacje o tym, co właśnie dzieje się na naszym serwerze. Serwer dedykowany możemy zatem postawić nawet na komputerze wyposażonym w bardzo starą kartę graficzną, która z pewnością nie pozwoliłaby nam uruchomić serwera typu "Serve & Play".

 

Serwer dedykowany dla LAN/Internet

 

Uruchamiając serwer dedykowany możemy zdecydować się czy ma to być serwer tylko dla naszych znajomych z sieci lokalnej czy też będą mogli go zobaczyć i wejść na niego ludzie z całego internetu. W jaki sposób uruchomić każdy z tych trybów przeczytasz pod koniec tego tutoriala w dziale "Skrót uruchamiający serwer".

 

Konfiguracja serwera Serwer dedykowany konfiguruje się za pomocą specjalnego pliku konfiguracyjnego. W tym pliku zawartych jest szereg zmiennych, które określają nam między innymi jak będzie się nasz serwer nazywał, na ile osób będzie przeznaczony, z jakich map będzie korzystał itd. Rodzi się zatem pytanie "Jak zrobić taki plik skoro nie wiem jak się te wszystkie zmienne nazywają i co oznaczają?". Odpowiedź jest bardzo prosta. Otóż w internecie znajduje się mnóstwo generatorów plików konfiguracyjnych serwera CoD. Jeden z nich i jednocześnie najbardziej znany, możecie znaleźć pod tym adresem: http://www.noginn.tsohost.co.uk/codserver. W naszym tutorialu skorzystamy z tego generatora.

 

Po wejściu na powyższy adres widzimy duży formularz a w nim mnóstwo pustych pól i mnóstwo mozliwych opcji do wyboru. Poniżej omówię ich znaczenie. Zatem idąc od góry mamy:

 

  • Admin Names - wpisujemy pseudonim/imię administratora serwera.
  • Admin Email - adres e-mail administratora
  • Irc - kanał IRC serwera
  • Website- strona www serwera
  • Location - lokalizacja serwera (np. Poland, Warsaw)
  • Hostname - nazwa naszego serwera, można uzywać znaczników kolorowych ^0-9 (np. CoD Private ^1Server)
  • Message of the Day - wiadomość, jaka wyświetli nam się po wejściu na serwer.
  • Server Password - jeśli chcemy zrobić serwer na hasło to wpisujemy je tutaj.
  • Private Password - hasło do prywatnych slotów na serwerze - ilość prywatnych slotów ustawiamy parametrem private slots. Sloty prywatne to takie, na które można wejść nawet wtedy, gdy serwer jest pełny podajac wpisane w to pole hasło.
  • RCON Password - RCON - remote control - umożliwia zarządzanie serwerem CoD na odległość (zmiana mapy, wyrzucanie graczy itp) Jeśli chcesz zarządzać swoim serwerem na odległość to wpisz w to pole hasło.
  • Player Slots - tutaj wpisujemy ilu graczy może wejść na serwer.
  • Private Slots - a tu ile będzie na nim prywatnych slotów.
  • Max Rate - z jaką maksymalną prędkością klient może pobierać dane z serwera. Na samym końcu tego tutoriala przedstawie sposób w jaki oblicza się ta wartość.
  • Minimum Ping - jeżeli klient będzie miał ping poniżej tej wartości, serwer go nie wpuści. Aby ustawić bez ograniczeń ustawiamy ten parametr na 0 (zero)
  • Maximum Ping - jeżeli klient będzie miał ping powyżej tej wartości, serwer go nie wpuści. Aby ustawić bez ograniczeń ustawiamy ten parametr na 0 (zero)
  • Friendly Fire - utaj ustawiamy w jaki sposób chcemy aby serwer radził sobie z tzw. ogniem przyjacielskim. Możliwe opcje to: Disabled - wyłączony (nie możemy zranić przyjaciół), Enabled - włączony (możemy zranić przyjaciół), Reflective - wszelkie obrażenia z naszego celu przechodzą na nas, Shared - dzielimy się obrażeniami z naszym celem w stusunku 1:1.
  • Killcam - czy chcemy ją włączyć czy nie, kwestia gustu administratora.
  • Freelook - czy umożliwić swobodne obserwowanie mapy (latanie) po swojej śmierci. Przeważnie parametr ten ustawia się jako wyłączony.
  • Spectate Enemy - czy możemy po własnej smierci podglądac ruchy wroga jego oczami. Przeważnie parametr ten ustawia się jako wyłączony.
  • Pure Server - czy serwer ma wpuszczać klientów, co do których ma zastrzeżenia, jeśli chodzi o czystość wersji gry (serwer sprawdza rozmiary plików klienta przed wpuszczeniem go na serwer, jeśli się nie zgadzają to klient zostaje odrzucony).
  • Server Log - tu wpisujemy nazwe pliku do którego chcemy zapisywać log naszego serwera.
  • Voting - czy chcemy włączyć możliwośc głosowania na naszym serwerze.
  • Teambalance - czy serwer ma automatycznie wyrównywać drużyny.
  • Gametypes - jakie nasz serwer ma obsługiwać tryby rozgrywki.
  • Deathmatch Maps - zaznaczamy, które mapy chcemy rozgrywać w trybie Deathmatch. W pozostałych trybach wykonujemy ta sama czynność.
  • Weapon List - wybieramy, które bronie mają byc dostępne na naszym serwerze.
  • Allow Download - decydujemy, czy klient może automatycznie pobierać z serwera brakujące mu pliki (np. mapy)
  • Allow Cheats - czy na serwerze mozna uzywać czitów. :)
  • Flood Protect - czy chcemy włączyć ochronę serwera przed spamowaniem spowodowanym zbyt dużą ilością wiadomości wysyłanych przez jednego użytkownika.
  • Server FPS - ilość fps serwera, zaleca się ustawić 20.
  • Master Server - tutaj wpisujemy codmaster.activision.com
  • Deathmatch Settings - ustawienia trybu Deathmatch
  • Team Deathmatch Settings - ustawienia trybu Team Deathmatch
  • Search & Destroy Settings - ustawienia trybu Search & Destroy
  • Behind Enemy Lines Settings - ustawienia trybu Behind Enemy Line
  • Retrieval Settings - ustawienia trybu Retrieval
  • Headquarters Settings - ustawienia trybu Headquarters
Gdy już uda nam się przebrnąć przez cały formularz klikamy na samym dole przycisk "Get your config". Naszym oczom ukaże się strona, na której znajduje sie pole tekstowe z zawartością pliku konfiguracyjnego naszego serwera. Zaznaczamy całą zawartośc tego pola i kopiujemy je do schowka (Ctrl+C). Następnie otwieramy notatnik i wklejamy całą zawartość schowka (Ctrl+V) po czym zapisujemy plik pod nazwą "moj_serwer.cfg" w katalogu "X:......./Call of Duty/Main" zaznaczajac typ zapisywanego pliku jako "Wszystkie pliki".


Obsługa PunkBuster'a

 

Jeżeli chcemy aby nasz serwer pracował z włączonym Punkbuster'em to na samym początku pliku konfiguracyjnego musimy ręcznie dopisać następujące 3 linijki:

 


pb_sv_enablewait set sv_punkbuster "1"
Skrót uruchamiający serwer. Aby uruchomic nasz serwer musimy utworzyć odpowiedni skrót do pliku CodMP.exe znajdującego się w katalogu głównym gry. Utwórzmy sobie taki skrót na pulpicie, po czym w jego właściwościach, w polu "Element docelowy" musimy dopisać nastepujący tekst: +set dedicated 2 +exec moj_serwer.cfg +map_rotate+set dedicated decyduje w pod co ma być dedykowany serwer. Jeśli ustawimy jego warość równą 1 ( +set dedicated 1) otrzymamy serwer dedykowany pod LAN, natomiast jeśli ustawimy jego wartość równą 2 ( +set dedicated 2) uruchomimy serwer dedykowany pod Internet.

Cóż, pozostało nam juz tylko uruchomić nasz serwer klikajac 2 x lewym przyciskiem myszy na skrócie. Po kliknięciu powinna otworzyc się konsola a serwer powinien przetwarzać wszystkie informacje zawarte w pliku konfiguracyjnym. Jeśli wszystko posżło ok powinniśmy widzieć coś takiego:

W przypadku wystapienia jakiegokolwiek błędu podczas uruchamiania serwera konsola wyświetla wszystkie niezbędne informacje potrzebne do zweryfikowania miejsca występowania błędu.

Jak sprawdzić czy nasz serwer działa?

Aby sprawdzić czy nasz serwer działa uruchamiamy CoD w trybie multiplayer, otwieramy konsolę ( wciskamy ~) i wpisujemy /connect 127.0.0.1. Jeśli się połączymy z naszym serwerem to znaczy, ze udało nam sie postawić własny, dedykowany serwer CoD.

Parametr sv_maxrate- omówienie

Parametr sv_maxrate dla łącza naszego serwera wylicza się ze wzoru:


1024*[Upload speed / ( ilośc klientów * 8 )] = sv_maxrate
Dla przykładu obliczymy sv_maxrate dla neostrady w opcji 640/160, serwer dla 6 graczy


1024*[160/( 6 * 8 )] = 3413
Teraz tylko pozostaje dodać w pliku konfiguracyjnym serwera linijkę set sv_maxrate "3413"

Komentarze


administracja strony exit marcin and jpitu